Pages

Marcus Sandell tar sikte på världstoppen



Foto: Lehtikuva/Jarno Mela

Marcus Sandell tar sikte på världstoppen

Nya skidor, högre fart, flera risker och mera spänning ska ta Marcus Sandell till följande nivå i karriären. Nu är siktet inställt på prispallen.
Publicerad:
11.10.2011 07.57
Uppdaterad:
11.10.2011 07.57
Då de flesta drar på sig ett extra lager kläder, plockar fram halsduken och drömmer sig tillbaka till sommaren, värmen och solen i stället för det gråa, mörka, fuktiga och kalla som i dag är Helsingfors finns det en person som är av precis motsatt åsikt.
– Sommaren kändes så otroligt lång. Det är skönt att det äntligen är dags för vintern.
Marcus Sandell är på strålande gott humör då han får tala om hur han mer än gärna byter solen, stranden och värmen mot snön, alperna och vintervädret. 24-åringen är inte bara glad över att få snacka säsongstart, han har flera orsaker att se positivt på den kommande säsongen.
Den största orsaken till att Sandell är på så gott humör och att han ivrigt väntar på att världscupen ska köra i gång är att de nya skidorna passar honom bättre än de gamla och att självförtroendet ligger på topp inför tävlingsstarten om två veckor.
Efter sex säsonger med Atomic kör Sandell nu med Fischer och han har bara positiva saker att säga om de nya skidorna.
– Det känns ganska annorlunda och jag har en hel del att lära mig. Men Fischer passar min åkstil betydligt bättre än Atomic och jag tror att jag kan nå helt nya placeringar med de nya skidorna, säger Sandell.
PROFIL
Marcus Sandell
  • Född: 23.9.1987 i Esbo.
  • Bor: På Drumsö, Helsingfors.
  • Längd/vikt: 178 cm/83 kg.
  • Klubb: Grankulla IFK.
Samtidigt vill han understryka att han inte kritiserar sin förra skidsponsor Atomic utan att det handlar om olika sorters skidor.
– Det är väldigt personligt vilka skidor som passar bäst. Allt beror på hurdan åkstil man har. Atomics utveckling gick i en sådan riktning att de inte passade min stil medan den passade andra åkare bättre. Fischers skidor är som gjorda för mig, säger han.
Förra säsongen hade Sandell enorma problem att ta sig i mål i slalom då förhållandena var tuffa. Med de nya skidorna har han fått stabila åk på träningarna och han har märkt att det är lättare än tidigare att köra i topphastigheter.
– I fjol kom jag kanske i mål i ett och ett halv åk av sex medan jag nu kommer i mål i sex av sex åk, beskriver han skillnaden.
– Jag har fått stabila åk på träningarna med de nya skidorna och då växer självförtroendet. Och det är ju självförtroende det ändå främst handlar om då det gäller att slå sig in i toppen.
Och att slå sig in i den absoluta världseliten är vad den kommande säsongen ska handla om för Grankullaåkarens del.
– Mitt första mål är att kunna vara i topp tio regelbundet redan i början av säsongen. Det viktigaste är att få ett startnummer bland de femton första, säger Sandell.
För att det ska lyckas måste han klara av att hela tiden hålla den höga nivå han visade upp i enstaka tävlingar förra säsongen.
– Det handlar om att veta vilka risker det lönar sig att ta på banan. Alla kan ju åka skidor, det är inte det som avgör. Den som vinner är den som tagit mest lyckade risker. Det handlar alltså att välja vilka risker det lönar sig att ta, säger Sandell.
Han får hjälp av rutinerade lagkamraten Kalle Palander som enligt Sandell är en expert på att veta var på banan det lönar sig att riskera och var det lönar sig att köra på säkerhet.
– Han berättar åtminstone tillsvidare för mig hemligheterna om de olika backarna. Han har varit med länge och känner till varje backe och det hjälper mig.
– Sedan får vi se om han berättar sanningen för mig om vi i något skede börjar tävla om förstaplatsen mot varandra, säger Sandell.
Han varnar för att det kan bli en del utkörningar i tävlingarna då han samtidigt ska lära sig att hantera de nya skidorna och de utmaningar de medför som han ska lära sig att ta rätt risker.
– Men jag är inte här för att sluta på 15–20 plats. Visst är det också fint men jag siktar högre än så.
Sandells andra mål för säsongen är att få kliva upp på prispallen för första gången i världscupssammanhang.
– Det är ett tufft mål men helt möjligt. Om allt går som jag planerat i mitt huvud kommer jag att stå på pallen i vinter. Men först ska jag nå det första målet – ett bättre startnummer.
Sandells bästa världscupplacering hittills är sjundeplatsen i storslalom i österrikiska Hinterstoder förra säsongen.